به گزارش رهام خبر به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مسعود برادران نصیری با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای مدیریت مصرف انرژی افزود: بهینه‌سازی مصرف و کاهش هدررفت گاز، یکی از محورهای اصلی برنامه‌های امسال شرکت گاز استان گیلان بوده و با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های کارور، اجرای طرح‌های متنوع دیگری نیز در همین زمینه در بخش‌های مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون با پنج شرکت کارور برای اجرای هشت پروژه بهینه‌سازی در بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی قرارداد همکاری امضا شده است که نقش مؤثری در کاهش مصرف گاز و افزایش بهره‌وری انرژی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان درباره طرح‌های بخش خانگی گفت: طرح «خانه‌های گرم» در شهرستان آستانه اشرفیه با هدف فرهنگ‌سازی، بهینه‌سازی تجهیزات گازسوز و اصلاح ابنیه شامل تعویض پنجره‌ها، عایق‌کاری دیوارها و درزبندی ساختمان‌ها در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود با اجرای کامل این طرح، سالانه دست‌کم ۳ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شود.

برادران نصیری گفت: این طرح پس از اجرای موفق، به‌تدریج در سایر شهرستان‌های استان نیز توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های در حال اجرا افزود: بهینه‌سازی تجهیزات ۱۰۰ واحد گلخانه‌ای از طریق اصلاح سامانه‌های گرمایشی، تعویض پوشش پلاستیکی و تنظیم مشعل‌ها، سالانه حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب صرفه‌جویی به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان ادامه داد: همچنین، هوشمندسازی ۲۰۰ موتورخانه در بخش‌های اداری، آموزشی و مسکونی با پیش‌بینی صرفه‌جویی ۶۰۰ هزار مترمکعب و بهینه‌سازی ۲۰۰ موتورخانه واحدهای صنعتی و استخرها با هدف صرفه‌جویی سالانه یک‌میلیون مترمکعب، از دیگر طرح‌های در حال اجراست.

برادران نصیری با اشاره به پروژه‌های مصوب شورای اقتصاد بیان کرد: بهینه‌سازی یک‌هزار و ۲۴ موتورخانه، هوشمندسازی ۲۴۸ موتورخانه، تعویض ۱۰ هزار بخاری پربازده و جایگزینی ۵۰ هزار اتصال مفصلی، ازجمله طرح‌هایی است که امسال با هدف کاهش مصرف گاز و افزایش بهره‌وری انرژی در دست اجرا قرار دارد.

وی ادامه داد: رفع نشتی ۲۵ هزار علمک گاز تا پایان سال نیز در برنامه این شرکت قرار گرفته که پیش‌بینی می‌شود سالانه بیش از ۷ میلیون و ۳۷۵ هزار مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی ایجاد کند. همچنین، پایش مصرف انرژی و آنالیز احتراق هیترهای ۱۲ ایستگاه تقلیل فشار گاز، نصب کنترل‌باکس در ۳۲ ایستگاه CGS، پیگیری دریافت برچسب انرژی برای ساختمان‌های اداری و انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها نیز به‌منظور ارتقای بهره‌وری انرژی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با تأکید بر اهمیت مدیریت مصرف انرژی تصریح کرد: مجموع صرفه‌جویی پیش‌بینی‌شده از اجرای این طرح‌ها در استان گیلان، سالانه بیش از ۲۱ میلیون و ۸۹۱ هزار مترمکعب خواهد بود که نقشی مؤثر در کاهش ناترازی گاز، افزایش پایداری شبکه و تأمین انرژی مورد نیاز در فصل سرد سال ایفا می‌کند.

کد مطلب ۲۲۵۶۳۷۵

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری :