آزادی بیش از ۲ هزار زندانی در استان تهران با همت خیرین و رویکرد تحولی دستگاه قضا
حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی فیروزجایی، معاون دادستان تهران در امور زندانها، در گفتوگوی تلویزیونی به مناسبت هفته قوه قضاییه، ضمن تشریح اقدامات تحولی در زمینه کاهش جمعیت کیفری و حمایت از خانوادههای زندانیان، از آزادی بیش از ۲ هزار زندانی با مشارکت خیرین و نهادهای مردمی در سال گذشته خبر داد.
معاون دادستان تهران با اشاره به رویکرد دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی، اظهار کرد: بر اساس سیاستهای ابلاغی در سند تحول و تعالی قضایی و تأکیدات ریاست قوه قضاییه، هدف اصلی ما در دستگاه قضایی، اصلاح، تربیت و بازگشت مددجویان به جامعه و به قولی “بازاجتماعی” نمودن افراد در زندان است.
وی افزود: با هدف رسیدگی مستقیم به مشکلات قضایی، رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در بازدیدهای مستمر و میدانی از زندانها، ضمن گفتوگوی چهرهبهچهره، دستورات لازم برای رفع گرههای حقوقی و قضایی مددجویان واجد شرایط را صادر کردهاند که منجر به آزادی زندانیانی شده است که مدت زمان حبس طولانی را سپری کرده بودند.
حجتالاسلام فیروزجایی با بیان اینکه نرخ بازگشت به زندان پس از آزادی با حمایت خیرین، رقمی بین ۲ الی ۳ درصد است، تصریح کرد: این آمار نشاندهنده موفقیت رویکرد حمایتی و اصلاحی دستگاه قضایی چه در سازمان زندانها و چه دادگستریها و توسط قضات میباشد.
وی با تقدیر از مشارکت هیئتهای مذهبی و اقشار مختلف در پویشهای آزادی زندانیان، افزود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا کنون، مبالغ قابل توجهی توسط خیرین و هیئتهای مذهبی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تأمین شده که نشاندهنده تقویت فرهنگ خیرخواهی در جامعه است و مطمئنیم در این شبهای عزاداری سید و سالار شهیدان این کمکهای خیرین و هدف گذاری هیئات مذهبی برای آزادی زندانیان کم بضاعت افزایش چشمگیری میگیرد.
حجتالاسلام فیروزجایی در ادامه با اشاره به توصیههای مؤکد رئیس کل دادگستری استان تهران مبنی بر اهمیت حمایت از خانوادههای زندانیان، تصریح کرد: علی القاصی در بازدید از ندامتگاه زنان، پس از استماع دقیق مشکلات یکی از مددجویان که سرپرستی خانوار را بر عهده داشت، بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه و اولویتدار جهت آزادی زندانیان زن تأکید کرد.
وی افزود: نگاه مجموعه قضایی استان تهران بر این است که حضور مادر در محیط خانواده بهعنوان رکن اصلی تربیت فرزندان و حفظ کیان خانواده، اولویت دارد و تلاشهای گستردهای برای تسریع در روند آزادی این افراد صورت میپذیرد.
معاون دادستان تهران در امور زندانها با اشاره به اهمیت صیانت از خانواده زندانیان اظهار کرد: در استان تهران ۱۴ انجمن حمایت از خانواده زندانیان به صورت خیریه و با اتکا به کمکهای مردمی فعال هستند که اکنون بیش از ۵ هزار خانواده را تحت پوشش خود دارند.
وی افزود: در سال گذشته با کمک خیرین، بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان کمک نقدی به حساب سرپرست خانوادههای تحت پوشش واریز شده و همچنین ۳۶ هزار بسته معیشتی با ارزش تقریبی هر بسته بین ۲ تا ۵ میلیون تومان تهیه و در اختیار این خانوادهها قرار گرفته است. رویکرد ما این است که خانواده زندانی به دلیل وضعیت سرپرست خود دچار آسیبهای اجتماعی نشود.
حجتالاسلام فیروزجایی از راهاندازی ۱۹ شعبه شورای حل اختلاف ویژه صلح و سازش در زندانهای استان تهران خبر داد و گفت: یکی از سیاستهای جدی ما بهرهگیری از ظرفیتهای ریشسفیدی، بزرگان و روحانیت در این شعب است تا با دعوت از شکات و برگزاری جلسات صلح و سازش، پروندههای قضایی با جلب رضایت شکات مختومه شود.
وی تأکید کرد که در بسیاری از موارد با پرداخت مبالغی از سوی خیرین و اخذ گذشت شکات، مددجویان توانستهاند بدون گذراندن حبسهای طولانی، به آغوش خانواده بازگردند.
معاون دادستان تهران در پایان با دعوت از آحاد مردم و خیرین برای پیوستن به پویشهای آزادی زندانیان، تأکید کرد: دستگاه قضایی در کنار وظیفه ذاتی خود مبنی بر اجرای قانون، تمام توان خود را برای استفاده از ظرفیتهای اجتماعی جهت حل مشکلات حقوقی و معیشتی خانوادههای زندانیان و کمک به آزادی مددجویان واجد شرایط به کار بسته است.
انتهای پیام/