با رسیدن بازار جهانی به ۱۹۷ میلیارد دلار – KitGuru، رشد بازی های رایانه شخصی از کنسول پیشی گرفت
شرکت تحلیلی جهانی Newzoo یک بررسی سالانه خوش بینانه برای سال ۲۰۲۵ در زمینه بازی ارائه کرده است. تصویر جهانی گستردهتر صنعت در حال افزایش را نشان میدهد که به شدت به دلیل تجدید حیات در بازیهای رایانهای و ورود نینتندو سوییچ ۲ به وجود آمده است.
نیوزو (از طریق VGC) پیشبینی میکند که بازار جهانی بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۲۵ با ارزش کل ۱۹۷ میلیارد دلار بسته خواهد شد که نشاندهنده افزایش ۷.۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ است. اگرچه تندتر از سالهای اخیر، تحلیلگران هشدار میدهند که عوامل اقتصادی در حال ظهور مانند تعرفهها، افزایش هزینه زندگی، و کمبود حافظه در حال ظهور میتواند این شتاب را با پیشروی ۲۰۲۶ کاهش دهد.
شکست این رشد بینشی جالب از عادات فعلی بازیکنان ارائه می دهد. بازیهای موبایلی همچنان مولد درآمد غالب است و انتظار میرود به ۱۰۸ میلیارد دلار برسد که نسبت به سال گذشته ۷.۷ درصد افزایش داشته است. با این حال، بخش رایانه های شخصی به عنوان پیشرو در رشد ظاهر شده است و با ۱۰.۴ درصد افزایش به ۴۳ میلیارد دلار رسیده است. این گسترش از بازار کنسول ها پیشی گرفته است، که پیش بینی می شود با رشد متوسط ۴.۲٪ به ۴۵ میلیارد دلار برسد.

اعتبار تصویر: نیوزو
به گفته Michiel Buijsman، تحلیلگر ارشد بازار Newzoo، افزایش درآمد رایانههای شخصی لزوماً به دلیل هجوم ناگهانی بازیکنان جدید نیست، بلکه علاقهمندان موجود بیشتر در اکوسیستمهایی که قبلاً در آن زندگی میکنند خرج میکنند. ۱۰ بازی برتر رایانههای شخصی از نظر درآمد در سال ۲۰۲۵، همگی در سال ۲۰۲۵ منتشر شدند و مشخصاً هیچکدام عنوان رایگان نبودند. این فهرست شامل ترکیبی از برندهای معتبر و سه IP کاملاً جدید است که باز بودن پلتفرم را برای طراحی سیستم محور و تجربیات متنوع برجسته می کند.
در مقابل، بازار کنسول همچنان به شدت به آشنایی ثابت وابسته است. ۱۰ مولد درآمد برتر در کنسول منحصراً فرنچایزهای موجود بودند که نیمی از لیست شامل نسخه های سالانه است. به نظر می رسد الکترونیک آرتز ذینفع اصلی این روند باشد و تقریباً نیمی از عناوین با عملکرد برتر را منتشر می کند. با این حال، موفقیت برجسته در بخش کنسول بدون شک Pokémon Legends ZA است که با وجود منحصر به فرد بودن یک پلتفرم، توانست رتبه های برتر را بشکند.
شاید بزرگترین شگفتی که از دادههای نامزدی گرفته شده، وارونه شدن شانس بین دو بزرگترین تیرانداز صنعت باشد. در حالی که بازی Call of Duty: Black Ops 7 تنها در بین ۱۰ عنوان برتر کنسول توسط کاربران فعال ماهانه (MAU) قرار دارد، Battlefield 6 قدرت ماندگاری قابل توجهی را از خود نشان داده است. شوتر EA در تمام لیستهای درآمد و تعامل برای رایانههای شخصی و کنسول ظاهر شد، و نشان میدهد که سال ۲۰۲۵ با سالی که Battlefield سرانجام تاج را از رقیب خود پس گرفت، از بین خواهد رفت.
تغییرات ساختاری قابل توجه و موفقیت مستقل نیز سال را تعریف کرد. بازی Clair Obscur: Expedition 33 از Sandfall Interactive یک سال فوقالعاده را برای توسعهدهندگان مستقل با درخشش The Game Awards به پایان رساند و ثابت کرد که عناوین غیر AAA هنوز هم میتوانند بر گفتمان تسلط داشته باشند. در همین حال، در سمت شرکت، صنعت با ادغام دست و پنجه نرم می کند، که نمونه آن حرکت EA برای خصوصی کردن شرکت است.
KitGuru میگوید: اگر شتاب رشد رایانههای شخصی در سالهای آینده ادامه یابد، این پلتفرم شانس بسیار خوبی برای رسیدن به کنسولها خواهد داشت. اگر ۲۰ سال پیش کسی این را می گفت، احتمالاً به آن می گفتند دیوانه، اما امروز، به واقعیت نزدیک تر از همیشه است.
رشد بازیهای رایانههای شخصی پس از رسیدن به بازار جهانی ۱۹۷ میلیارد دلار، برای اولین بار در KitGuru ظاهر شد. (برچسبها به ترجمه) ۲۰۲۵