تغییر مسیر صادراتی نفت قزاقستان
به گزارش خبرگزاری رویترز، پنج منبع صنعتی اعلام کردند قزاقستان در ماه دسامبر، پس از آنکه مسیر اصلی صادرات این کشور، تأسیسات بارگیری کنسرسیوم خط لوله خزر در دریای سیاه بر اثر حمله پهپادی اوکراین ظرفیت خود را کاهش داد، نفت خام بیشتری را با خط لوله باکو – تفلیس – جیحان منتقل میکند.
کنسرسیوم خط لوله خزر دهم آذر اعلام کرده بود پس از توقف بارگیری نفت خام از گوی شناور شماره ۲ این شرکت در پایانه نوورسیسک روسیه واقع در دریای سیاه بر اثر حمله پهپادی اوکراین، اکنون بارگیری نفت خام از گوی شناور شماره یک ازسر گرفته شد.
شرکت بزرگ نفتی آمریکایی شورون، یکی از سهامداران کنسرسیوم خط لوله خزر، اواخر روز نهم آذر اعلام کرده بود که بارگیری نفت خام میدان تنگیزشوراویل این شرکت در پایانه «نووروسیسک» روسیه ادامه دارد.
با ازسرگیری صادرات نفت خام کنسرسیوم خط لوله خزر در دریای سیاه، بخشی از صادرات قزاقستان دوباره با ظرفیت کمتر به جریان افتاد.
سومین گوی شناور تأسیسات بارگیری کنسرسیوم خط لوله خزر اکنون در حال تعمیر است و این شرکت در تلاش است تعمیرات را زودتر از موعد به پایان برساند.
دو منبع صنعتی گفتند قزاقستان قصد دارد در ماه دسامبر حملونقل از پایانه آکتائو در دریای خزر به خط لوله باکو – تفلیس – جیحان را به حدود ۱۸۸ هزار تن (۴۷ هزار بشکه در روز) برساند؛ رقمی که نسبت به ماه نوامبر حدود ۳۰ درصد افزایش نشان میدهد. از این رقم، ۱۷۰ هزار تن از کنسرسیوم تنگیزشوراویل و ۱۸ هزار تن از میدان «کاشاگان» خواهد بود.
با این حال، حجم انتقال نفت با خط لوله باکو – تفلیس – جیحان بهدلیل ظرفیت پایانه آکتائو و الزامهای کیفیت نفت محدود است.
تولیدکنندگان قزاقستانی همچنین نفت خام را با نام تجاری «کِبکوم (KEBCO) به پایانه «نووروسیسک» و «اوست – لوگا روسیه» و با خط لوله «دروژبا» به آلمان ارسال میکنند، اما این مسیرها حاشیه سود کمتری دارند و به ظرفیت شرکت ترانسنفت (Transneft) روسیه وابستهاند.
منابع صنعتی افزودند سیستم خط لوله روسیه پس از حملههای پهپادی چندباره به پالایشگاهها و تأسیسات صادراتی زیر فشار قرار گرفته و فضای کمی برای جریان اضافه نفت قزاقستان باقی گذاشته است.
یک منبع دیگر گفت تولیدکنندگان ممکن است در ماه دسامبر ۱۴۰ هزار تن نفت خام اورال به بارگیریهای پایانه «اوست – لوگا» اضافه کنند.
شرکت تیسیاو (TCO) قزاقستان پس از تعلیق صادرات نفت با خط لوله باکو – تفلیس – جیهان در ماه اوت بهدلیل کلریدهای آلی بیش از حد در نفت نوع «بیتیسی» (BTC) آذربایجان، در ماه نوامبر آن را از سر گرفت.
آسخات خاسنوف، مدیرعامل شرکت دولتی کازمونایگس، در ماه اکتبر گفت: این شرکت در حال مذاکره برای افزایش حجم محمولههای نفت «بیتیسی» به سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۶ است؛ رقمی که از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال جاری میلادی بیشتر خواهد بود.
نفت خام قزاقستان پیش از انتقال از طریق خط لوله BTC به بندر جیحان ترکیه، با نفتکش از «آکتائو» به «باکو» در آذربایجان حمل میشود؛ محمولههایی که بیشتر از میدانهای «تنگیز» و «کاشاگان» تأمین میشوند.